Vitamin Untuk Atasi Gastrik ketika Puasa

APA ITU GASTRIK?

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding atau lapisan mukosa perut. 

SIMPTOM-SIMPTOM GASTRIK

Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut antaranya sakit perut, pada bahagian atas abdomen atau ulu hati, perut senak, berangin atau pedih, kembung, sendawa, loya, hilang selera makan atau turun berat badan. Jika dibiarkan sahaja, gastrik boleh menyebabkan penyakit lain seperti kanser tau. 

BAGAIMANA GASTRIK TERJADI?


Secara semulajadi sel perut menghasilkan asid hidroklorik dengan pH1 hingga 2 yang mencernakan makanan. Asid yang kuat ini boleh menghakis sel perut menghasilkan lapisan mukosa sebagai perlindungan terhadap kesan asid tadi. Orang yang mengadu sakit perut apabila lapar menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan jika sakit perut selepas makan mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa lemah. Jangkita oleh sejenis bakteria Helicobacter Pylori juga merupakan antara sebab gastritis. 


BAGAIMANA CARA MENGATASI GASTRIK?

  1. Minum susu - susu yang bersifat alkali dapat meneutralkan asid di dalam perut
  2. Elakkan minuman yang berkafein seperti kopi & teh kerana boleh menyebabkan lower esophageal sphincter (LES) lemah & mudah terbuka
  3. Kurangkan makanan bergoreng atau berlemak kerana ia lambat dicernakan . Makanan yang tersimpan akan menghasilkan lebih banyak asid di dalam perut
  4. Set Gastrik Shaklee yang terdiri daripada ESP, Vitamin B complex & Ostematrix ataupun Set Mighty 3 Gems yang terdiri daripada ESP,Mealshake & Performance Drink.

set gastrik shaklee


Ostematrix


  • vitamin yang mengandungi kalsium dengan magnesium dan vitamin D
  • membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati.
  • kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik. Sesiapa yang memang gemar minum susu adalah jarang untuk mendapat gastrik.

B Complex

  • bertindak sebagai penenang kepada pesakit gastrik selain membantu mengatasi sakit gastrik anda. 
  • bersifat seperti pain killer
  • orang yang ada gastrik ini selalunya akan stress kalau sakit gastrik itu datang. Jadi, vitamin B complex ini membantu mengurangkan stress tersebut

Energizing Soy Protein (ESP)

  • sumber protein unggul daripada kacang soya dalam ESP merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. 
  • nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pecernaan makanan

Peppermint Ginger Plus

  • melegakan otot perut & mempunyai kesan penenang
  • membantu melegakan kesakitan gastrik & pedih ulu hati






Gabungan Mealshake + Performance drink (PD) + ESP Shaklee memang sangat amazing. Set ini memberi kita tenaga yang berpanjangan & memastikan badan kita senantiasa terhidrat selain elok untuk mengurangkan sakit gastrik. Set ini sangat sesuai diambil jika hendak berpuasa. So, orang yang menghidap gastrik boleh la berpuasa penuh pada bulan puasa & tiada alasan untuk tidak berpuasa ye. Heheh. Gurau aje..

TESTIMONI SET GASTRIK SHAKLEE:









Sumber: Utusan Melayu (M) Bhd

Anda berminat nak cuba Set Gastrik Shaklee atau Set Mighty 3 Gems? Klik "Order Now" atau hubungi saya di 017-5478807.






Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:










Dayang Ruqayyah bt Abang Jamari (Pengedar Shaklee Klang)
♥ sms/whatsApp: 017-5478807
♥ Emel : vada_beckham23@yahoo.com.sg



♥ COD : Klang area only

0 comments:

Post a Comment