Cara Turunkan Kolestrol dengan Cepat Ke Paras Normal

Salam 1Malaysia uolss.

Bulan Julai lepas ada "Safety Week" di tempat saya bekerja. Jadi memang banyak lah booth dekat situ dan salah satunya adalah booth dari Hospital Pantai. Mereka buat pemeriksaan kesihatan untuk staff-staff dekat situ. Antara yang diperiksa adalah paras kolesterol di dalam badan. Saya & suami pun saja-saja lah buat ingatkan okey je lah kolesterol kitaorang. Lepas ambil darah semua, paras kolesterol saya adalah 5.6mmol/l manakala suami saya 6.7mmol/l. Doktor cakap paras kolesterol kami berdua ini tinggi dan perlu turun kan ke paras normal. Ouccchhh! Nampak sangat tak jaga makan. Hihi.





3 jenis bacaan kolesterol

Mengikut kata doktor tersebut, ada 3 jenis bacaan kolesterol. Antaranya ialah:
  1. Keputusan di bawah 5.2 mmol/l, bermakna kadar kolesterol anda di tahap SELAMAT
  2. Keputusan antara 5.2 hingga 7.5mmol/l, bermakna paras kolesterol anda TINGGI dan perlu menurunkan kolesterol anda ke paras normal
  3. Melebihi 7.5 mmol/l, Kadar kolesterol ini SANGAT TINGGI
Hewhewhew.. Lagi sikit je nak capai kadar kolesterol sangat tinggi tu. Untuk pengetahuan uolss juga, bukan orang gemuk je mempunyai kolesterol tinggi, orang kurus pun ada tau. Contohnya bapa mertua saya. Kurus je orangnya tapi kolesterol tinggi dan sekarang ambil ubat lovastatin untuk turunkan kolesterol.

Jenis-jenis Kolesterol

Kolesterol terbahagi kepada dua jenis iaitu LDL (low density lipoprotein) & HDL (high density lipoprotein). LDL juga dikenali sebagai 'kolesterol jahat' manakala HDL dikenali sebagai 'kolesterol baik'. Orang yang mempunyai LDL yang tinggi akan menyebabkan arteri mereka tersumbat. Ini boleh menyebabkan sakit dada, serangan jantung & juga stroke . Penyakit-penyakit ini tidak menunjukkan sebarang simptom dan boleh saja menyerang kita tanpa mengira masa. Takut kan?


Punca Kolesterol Tinggi

  1. Makan makanan yang berminyak & berlemak
  2. Merokok
  3. Tidak aktif & kurang bersukan
  4. Menghidap diabetes atau darah tinggi
  5. Obesiti

Cara Turunkan Kolestrol dengan Cepat Ke Paras Normal

  1. Makan makanan yang berkhasiat & rendah kolesterol --> oats, kekacang,makanan berasaskan soya,salmon
  2. Bersenam & beriadah --> buat senaman litar yang ringkas pun sudah cukup seperti plank, lunges, squat, tricep dips, chest press, arm press
  3. Makan minyak ikan (Omega Guard Shaklee)
  4. Makan sterols/stanols daripada tumbuhan (Phytocol ST Shaklee)

Omega Guard & Phytocol ST Shaklee Membantu Menurunkan Kolesterol




Fungsi utama Phytocol ST Shaklee adalah untuk menghalang kolesterol daripada diserap masuk ke dalam  sistem penghadaman kita. Phytosterols yang terdapat di dalam Phytocol akan bersaing dengan kolesterol. Jadi penyerapan kolesterol akan terbantut lalu mengurangkan jumlah kolesterol di dalam badan. Uolss boleh baca dengan lebih lanjut mengenai Phytocol ST Shaklee di sini

Omega Guard Shaklee pula mengandungi omega-3 (DHA & EPA) yang boleh merendahkan paras kolesterol di dalam darah. Macam mana pula omega-3 ini bantu kurang kan kolesterol? Haa... Caranya ialah omega-3 memberi respon kepada hormon Leptin. Leptin ini maksudnya KURUS dalam bahasa Greek. Hormon Leptin inilah yang memberi signal kepada otak kita supaya nafsu makan kita berkurang & juga meningkatkan kadar metabolisma di dalam badan kita. Leptin juga menyebabkan badan kita membakar lemak untuk menghasilkan tenaga. Uolss boleh baca tentang Omega Guard Shaklee di sini

Dekat bawah ini merupakan testimoni mereka yang telah berjaya menurunkan kolesterol jahat mereka dengan mengamalkan Omega Guard & Lecithin. 

Testimoni Omega Guard & Phytocol ST Shaklee












Kolesterol yang tinggi boleh menyumbang kepada pelbagai masalah kesihatan. Kesihatan tubuh badan kita merupakan suatu benda yang lebih berharga daripada wang ringgit. Bak kata pepatah, mencegah itu lebih baik daripada mengubati. :)


Jika anda inginkan sebarang konsultasi atau pun nasihat, jangan segan untuk hubungi saya seperti di bawah. Anda juga boleh klik "Order Now" untuk pembelian.





Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:










Dayang Ruqayyah bt Abang Jamari (Pengedar Shaklee Klang)
♥ sms/whatsApp: 017-5478807
♥ Emel : vada_beckham23@yahoo.com.sg
♥ COD : Klang area only

1 comments:

Unknown said...

betul, ramai yang rasa dia sihat tp sebenarnya paras kolestrol tinggi. take care dayang.. jgn lupa makan phytocol :)

Post a Comment