Phytocol-ST Shaklee: Menurunkan Kolesterol Secara Semulajadi

Masalah kolesterol tinggi bukanlah penyakit tetapi memberi komplikasi yang digeruni iaitu meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan strok. Lebih daripada 6 juta rakyat Malaysia menghidapi masalah kolesterol tinggi ini. Kolesterol berlebihan akan berkumpul dan membentuk plak yang menyumbat dinding arteri. Memandangkan timbunan plak ini terus bertambah dan makin menebal, aliran darah akan menjadi semakin perlahan dan mungkin terhenti. Americans Heart Association mengesyorkan pengambilan kolesterol tidak lebih dari 300mg sehari bagi individu normal & kurang dari 200mg bagi pesakit jantung.









Kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah tidak bergantung kepada saiz badan seseorang. Jadi tidak pelik jika seorang yang kurus mempunyai paras kolesterol yang tinggi. Kolesterol tidak boleh dilihat dengan mata kasar kerana ia berada dalam saluran darah. Hanya melalui profil lipid yang menerusi ujian darah yang merangkumi jumlah kolesterol lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL), Kolesterol lipoprotein ketumpatan rendah (LDL) dan trigliserida dapat mendapatkan jumlah sebenar kolesterol dalam tubuh. Sebaik-baiknya kandungan kolesterol dalam badan seseorang dewasa itu perlu di bawah 5.2 mmol/L.

Kolesterol pula terbahagi kepada dua iaitu kolesterol jahat yang merujuk kepada LDL dan kolesterol baik pula HDL. Katanya, kolesterol jahat iaitu LDL akan membuatkan pembuluh darah tersumbat manakala HDL akan membawa kolesterol ke pembuluh darah untuk dibawa ke hati dan seterusnya akan dikeluarkan dari tubuh. Sehubungan itu, seseorang itu perlu menjaga tahap kolesterol di dalam darah supaya berada dalam keadaan terkawal.

Bagi mereka yang ingin mengurangkan paras kolesterol, perubahan dari segi gaya hidup dan cara pemakanan harus dilakukan, seperti:

* Mengurangkan berat badan sekiranya anda bermasalah dengan berat berlebihan. Untuk mengurangkan atau mengekalkan berat badan, kita perlu menggunakan kalori berlebihan daripada makanan dan mengurangkan pengambilannya mengikut jumlah yang diperlukan. Ini kerana apabila pengambilannya melebihi daripada tenaga yang digunakan, kalori berlebihan akan ditukar kepada lemak dan mengakibatkan pertambahan berat badan.

* Bersenam secara tetap (sekurang-kurangnya 30 minit senaman tahap sederhana, sekurang-kurangnya 5 kali seminggu) boleh mengurangkan kolesterol total dan kolesterol berbahaya (LDL) serta meningkatkan kolesterol baik (HDL).

* Merangkumi buah-buahan dan sayuran dalam hidangan harian (5 hidangan sehari) didapati boleh meningkatkan kolesterol HDL

* Berhenti merokok sekiranya anda seorang perokok memandangkan merokok boleh merendahkan kolesterol HDL




PHYTOCOL-ST SHAKLEE

 
Phytocol-ST adalah satu formulasi proprietari sterols & stanols (phytosterol) yang terdapat didalam tumbuhan, buah-buahan, sayur-sayuran & bijirin. Phytosterol membantu untuk menghalang penyerapan kolesterol kerana struktur molekularnya menyerupai kolesterol. Phytosterol akan bersaing dengan kolesterol sewaktu proses penyerapan di dalam sistem penghadaman. Jadi, penyerapan kolesterol akan terbantut lalu mengurangkan jumlah kolesterol di dalam badan.

Perbezaan Phytocol-ST Shaklee:
  1. Mengandungi 2000mg phytosterol
  2. Tiada perasa,pemanis,pewarna atau pengawet tambahan
  3. Sentiasa berkesan
  4. Disahkan halal
 
 Testimoni Phytocol-ST Shaklee:


 


Ini merupakan testimoni daripada Ethan Wang (Sales Director Shaklee Malaysia). Dua gambar pertama merupakan ujian darah beliau sebelum & selepas 2 bulan mencuba Phytocol-ST Shaklee. Kolesterol jahat turun 22%! Memang berkesan! Korang tak nak cuba ke? Hehehe. Rugi tak cuba Phytocol-ST ni :)

Sumber: Utusan Melayu (M) Bhd 
 
 
Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:










Dayang Ruqayyah bt Abang Jamari (Pengedar Shaklee Klang)
 sms/whatsApp: 017-5478807
 Emel : vada_beckham23@yahoo.com.sg
 COD : Klang area only

0 comments:

Post a Comment