Shaklee Energizing Soy Protein: Keistimewaan & Kebaikannya Kepada Kita

Energizing Soy Protein (ESP) merupakan salah satu produk Shaklee yang selalu menjadi permintaan ramai customer saya. Kenapa ESP ni diaorang suka sangat? Mestilah sebab ianya sedap la kan. Lepas tu boleh pula campur dengan minuman kegemaran kita kecuali kopi & teh ya. Nak tahu lagi apa kesistimewaannya? Jom baca artikel di bawah.


Energizing Soy Protein (ESP)





Terdapat banyak jenis produk soya di pasaran, selain air soya, tauhu, tempe dan sebagainya. Selain itu soya juga terdapat dalam bentuk tepung seperti protin soya (soy protein). Soy protein juga mempunyai banyak kategori, antaranya soy protein concentrate, textured soy protein dan soy protein isolate.


Apakah beza antara 3 jenis soy protein ini?


(a) Soy protein concentrate adalah protein soya yang diasingkan dari bahan larut air dan lemak dari serbuk kacang soya. Kandungan protein dalam soy protein concentrate dalam 65% dan ia masih ada rasa soya kerana karbohidrat di dalamnya masih ada.

(b) Soy protein isolate pula adalah soy protein concentrate yang diasingkan karbohidrat daripadanya, menjadikan ia adalah protin soya paling ‘pure’ dengan kandungan protein lebih kurang 90%.

(c) Textured soy protein pula bila tepung protein soya yang melalui proses extrusion yang mana menjadikan teksturnya menjadi padat dan kasar.

Anda tidak perlu risau kerana ESP Shaklee adalah Soy Protein Isolate! Yeay!


7 kriteria terbaik yang ada dalam ESP Shaklee

1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic

Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic? Sebab kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan dan dari segi kajian sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni. 

2. Soybean tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)

Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered? Sebab secara umumnya soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan. 

3. Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu

Badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon,jus penghadaman,antibodi & enzim. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped. 

4. Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alcohol

Alcohol itu selain haram, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%! Isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer, paru2 & lain-lain. Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan

Soya yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. Sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat. 

6. Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur calcium

Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Oleh yg demikian unsur calcium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy itu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium.
7. Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan

Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result 


Faedah Energizing Soy Protein Shaklee yang utama: 


1. “Milk booster” bagi wanita yang menyusukan anak
2. Membantu memekatkan susu badan
3. Membekalkan tenaga dan membakar kalori
4. Menyuburkan kesihatan rambut,kuku dan otot
5. Membantu menghilangkan parut jerawat
6. Menjadikan kulit muka halus dan gebu
7. Mengawal paras kolesterol
8. Membuatkan kita berasa kenyang (sesuai untuk mereka yang berdiet)
9. Menjaga kesihatan jantung
10. Mengurangkan tekanan darah tinggi

Oleh itu, kita harus bijak memilih protein soya terbaik untuk diambil sebagai tambahan kepada diet. Pastikan produk soya pilihan anda selamat dari soya-soya yang boleh meningkatkan risiko kanser! 



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:


Dayang Ruqayyah bt Abang Jamari
 sms/whatsApp: 017-5478807
 Emel : vada_beckham23@yahoo.com.sg

0 comments:

Post a Comment