Keperluan penyusuan susu ibu mengikut usia bayi

Entri kali ini saya ingin berkongsi tentang keperluan penyusuan susu ibu mengikut usia bayi. Ramai para ibu terutamanya yang baru melahirkan anak pertama khuatir dengan kuantiti susu yang mereka hasilkan. Jangan khuatir apabila susu yang keluar tidak seberapa jumlahnya. Biar beberapa pun yang mampu anda hasilkan, itulah kuantiti tepat yang diperlukan oleh bayi. Seiring pertambahan usianya, jumlah susu ibu akan bertambah mengikut keperluannya. 




1 hari

Bayi hanya memerlukan 5-7 ml susu atau setengah hingga sesudu makan bagi setiap sesi penyusuan. Pada usia ini, saiz perutnya hanya sebesar biji kacang keras.

3 hari

Bayi memerlukan kira-kira 22-27 ml bagi setiap sesi penyusuan. Bagi keperluan sehari pula, dia memerlukan antara 200 ml hingga hampir segelas air. Saiz perut bayi pada ketika ini adalah sebesar buah ceri atau anggur.

1 minggu

Bayi dianggarkan memerlukan susu di antara 45-60 ml setiap sesi penyusuan. Dalam tempoh sehari, bayi mampu menghabiskan 400-600 ml ataupun satu 1 1/2 gelas air. Memandangkan growth spurt bayi semakin  meningkat, jadi akan berlaku beberapa perubahan pada corak tidur dan penyusuannya. Hal ini terjadi hasil daripada perkembangan otak dan fizikalnya.

1 bulan

Bayi memerlukan kira-kira 80-150 ml susu setiap kali sesi penyusuan. Bayi akan menyusu 8-12 kali sehari atau setiap 2-3 jam sekal mengikut permintaannya. Bayi juga sudah mula mahir menyusu malah anda sendiri terutamanya yang baru bergelar ibu tidak lagi kekok untuk menyusukan si manja dengan selesa. Ini merupakan masa yang sesuai untuk memulakan latihan memerah,memberi susu ibu perahan dan menyimpan stok bagi kegunaan bayi ketika anda berpisah sementara dengannya nanti. Jangan jadi macam saya yang gelabah ayam kumpul stok waktu seminggu sebelum kerja. Lepas tu tension sebab stok tak cukup. Hihihihihi. 

6 bulan

Bayi anda suda boleh diperkenalkan dengan makanan pejal namun penyusuan susu ibu masih perlu diteruskan bagi mengimbangi keperluan zat pemakanannya. Makanan pejal yang diberikan bukanlah makanan utamanya di usia ini, jad susu ibu masih perlu diberikan seperti kelazimannya. Bayi memerlukan sekitar 720 ml susu dalam tempoh sehari. Anda boleh mencampurkan susu ibu ke dalam makanan pejal supaya rasa makanan pejal yang diberikan lebih kurang sama dengan susu ibu. Fiyya tidak suka jika saya mencampur susu ke dalam makanan dia. Fiyya lebih suka makan solid food dengan air masak. :) Di usia 7 bulan pula, kira- kira 875 ml susu diperlukan iaitu kira-kira 93% jumlah keseluruhan keperluan zat pemakanan si manja.

12 bulan

Usia 11 bulan ke atas, keperluan susu mula berkurangan kepada sekitar kira-kira 550 ml  (yeay!!) sehari. Oleh yang demikian, anda perlu pastikan rutin pemakanan sehariannya adalah pelbagai agar semua keperluan zat makanan yang patut diterimanya adalah seimbang. 

Jadi, para ibu tidak perlu bimbang susu tidak cukup dan sebagainya. Yakin dengan diri sendiri dan sentiasa berfikiran POSITIF. Jika anda mahu susu perahan anda lebiH meriah dan pekat, anda boleh klik SET MENYUSU / BREASTFEEDING SHAKLEE untuk mengetahui lebih lanjut. 


Sumber: Pa&Ma Oct 2012




Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:

Dayang Ruqayyah bt Abang Jamari
 sms/whatsApp: 017-5478807
 Emel : vada_beckham23@yahoo.com.sg

0 comments:

Post a Comment